Üdvözöljük! Lépjen be, vagy regisztráljon.


Belépés

Utasszállító repülőgépek alternatív hajtása

Cikk mentése a konyvjelzők közé
Cikk nyomtatása
Cikk elküldése levélben
Bioüzemanyag hajtott repülőgép
Az új-zélandi nemzeti légitársaság kereskedelmi repülőgépei hajtottak végre elsőként tesztrepüléseket 2008-ban bioüzemanyag keverékkel

Az elmúlt hetekben az izlandi vulkán kitörésének kapcsán fókuszba kerültek az utasszállító repülőgépek műszaki tulajdonságai. A napokig tartó légtérzár vesztesei a terminálokon veszteglő utasok mellett a légitársaságok voltak. Ennek kapcsán körüljártuk a repülőgépek környezeti terhelésével kapcsolatos kérdéseket és a megújuló üzemanyagok használatának lehetőségeit a repülésben.

Bár a korlátozás állítólag komoly károkat okozott a repülőtársaságoknak a légtérzárnak voltak pozitív hatásai is, mint az átmenetileg megszüntetett légszennyezés. Az autókkal ellentétben a repülés környezetterhelése társadalmi szinten korántsem mindennapos téma, de a gyártók és üzemeletők már komolyan foglalkoznak a repülésben használható alternatív üzemanyagok felhasználásának lehetőségeivel.
Fontos tudni, hogy a légi közlekdés az üvegházhatású gázok kibocsájtásának nagyságrendileg 2 százalékáért felelős, ami jelentős mennyiséget takar. A napjainkban tesztelt alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos elképzeléseket és terveket gyűjtöttük össze az alábbiakban.

Napelem

Napelemes repülőgépAz utasszálító repülőgépek meghajtására több alternatíva is kínálkozik. Napjainkban a világot körberepülő napelemes kisgépek híre járta be a világsajtót. A napenergia kihasználása kézenfekvő, mivel nagy magasságban ahol a repülőgépek közlekednek, sokkal hatékonyabban működhetnek a napelemek. A napenergia kiaknázása a nagyobb repülők esetén viszont még igen kérdéses, hiszen a ma ismert és rendelkezésre álló technológiák még mindig nem eléggé hatékonyak a nagyobb gépek, pl.: utasszállító repülőgépek megmozgatásához. Ezért a napelemes hajtás úgy tűnik egyelőre megmarad az ultrakönnyű kísérleti repülőgépek meghajtásának területén.

Bioüzemanyag

bioüzemanyag a repülőgépekbenA bioüzemanyagok használata szintén kísérleti szakaszban lévő próbálkozás az olajfüggőségtől való elszakadásra, valamint a negatív környezeti hatások csökkentésére.
Miközben a légiközlekedési szakértők az üzemagyagok okozta minimális környezeti pusztításra fókuszálnak, a környezetvédők aggodalmukat fejezik ki amiatt, hogy a növekvő igények az esőerdők kipusztításához fognak vezetni, ahová majd az üzemanyaghoz szükséges növényeket ültetik, ami az élelmiszernövények életterének csökkentésével jár, kihalásra ítélve az erdőgazdaságból élőket, a kis közösségeket és természeti törzseket. Ezért a svájci székhelyű RSB (Fenntartható Bioüzemanyagok Kerekasztala) elnevezésű szervezet szabványokat dolgoz ki a termelési lánc kontrolljára.

Az utasszállító repülőgépek és légi szállítás kiemelt témaként szerepel a következő novemberi mexikói klímacsúcson is. A légitársaságok az egyik legdinamikusabban növekvő szennyezők közé tartoztak. A levegőben az utasszállító repülőgépek által kibocsátott szén-dioxid tízezer méter magasan továbbra is teljes egészében a légkörbe jut, míg a szén-dioxidot a föld szintjén inkább elnyeli a talaj vagy az óceán.

2008 óta több tesztrepülést végeztek a légitársaságok, bioüzemanyag és hagyományos üzemanyagok keverékével. A British Airways pedig egy olyan kísérleti projetkben vesz részt, amely háztartási szemétből kinyert üzemanyagot állít elő. Egy másik kísérleti projekt is folyamatban van a Perzsa-öbölben, ahol sós vízi növények termesztésével és azokból készíthető bioüzemanyagokkal kísérleteznek.

Ön milyen meghajtású utasszállító repülőgépre ülne fel legszívesebben?
Ossza meg velünk véleményét a hozzászólások között! Nincs regisztráció!

Várhatóan 2010 végére valószínűsíthető a bioüzemanyagok kereskedelmi felhasználásának engedélyezése. A Federal Aviation Administration szerint az általuk kifejlesztett bioüzemanyagok már biztonságosak és fenntartható módon termeszthetőek. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint a bioüzemanyagok az elkövetkező évtizedben jelentős részben felválthatják a kerozin alapú üzemanyagokat. A Szövetség egymásnak feszülő céljai közt szerepel az üzemanyag-hatékonyság évi 1,5%-os növelése 2020-ig, emellett viszont szeretnék felére csökkenteni széndioxid kibocsátást 2050-ig. Ehhez a bioüzemanyag felhasználása hasznos eszköznek bizonyulhat.

Április 21-én, a Föld napja alkalmából mutatta be az amerikai haditengerészet első alternatív üzemanyaggal hajtott vadászgépét. Az F-18 Hornet-en, mely az egyik legnagyobb fogyasztású gép, tesztelik az új bioüzemanyag keveréket. A hadsereg reményei szerint ez az üzemanyag alkalmas lehet a sugárhajtású vadászgépek jelenlegi üzemanyagának kiváltására.

Cseppfolyós gáz

A Qatar Airways teljesen egyedülálló technológiát tesztel: földgázból állítanak elő utasszállító repülőgépek számára is felhasználható üzemanyagot. A földgáz mint repülőgép üzemanyag egy teljesen új energiaforrás a repülőgépek terén.
Qatar büszkélkedhet a világ egyik legnagyobb földgázkészletével, amelynek nagy része a víz alatt rejlik. A földgáz kitermelése már napjainkban is folyamatos, de a repülésben való felhasználására még nincs példa. Az ország vezetése részben a kereskedelmi légiközlekedés terjeszkedésében látja országa jövőjét, melyhez a gázhajtású repülők kifejlesztése új piacot jelentene a helyi földgáznak.
Bár a jelenlegi technológia még nem versenyképes az olaj alapú üzemanyagok árával, de a technológia fejlesztése és tesztelése az utasszállító repülőgépek számára már folyamatban van.

Utoljára módosítva: 2010. december 10. @ 16:31

Hozzászólások:

  • eco

    Leginkább siklóernyővel repülök. Az igazán környezetbarát, és adott esetben akár több száz kilómétert lehet vele megtenni. pl: http://www.xcontest.org/hungary/repulesek/reszletei:gaber/20.4.2010/11:25

    eco
    #1 | 2010. május 01. @ 08:08
  • aldina

    Mind a földgáz, mind a bioüzemanyag CO2-termwlő, nem? Akkor meg mi ebben a jó?

    aldina
    #2 | 2011. április 12. @ 14:37
  • TFLHvzrFPVoHwpAvd

    I suppose that sounds and sellms just about right.

    TFLHvzrFPVoHwpAvd
    #3 | 2011. július 02. @ 07:46
  • scRQjceHuMmPM

    T0q3EW nzfmdphhyixh

    scRQjceHuMmPM
    #4 | 2011. július 03. @ 10:02
  • ikGDdvDvmQhZJHPIZw

    jRAtZG gzwtsorszjhl

    ikGDdvDvmQhZJHPIZw
    #5 | 2011. július 04. @ 13:11
  • Rhienna

    Kedves aldina! A bioüzemanyag nem jár CO2 kibocsájtással. Olvass utána a neten..

    Rhienna
    #6 | 2011. augusztus 19. @ 19:36
  • Atomic

    urán

    Atomic
    #7 | 2011. december 22. @ 23:42
  • hmhtIfegkYg

    You really saved my skin with this inforamotin. Thanks!

    hmhtIfegkYg
    #8 | 2012. szeptember 15. @ 01:11
  • ShzMBKSlWuQNYFczkM

    poXFwA tnmhuimvdtql

    ShzMBKSlWuQNYFczkM
    #9 | 2012. szeptember 15. @ 17:38
  • QHxyJVWCVpxcC

    mmAFuh , [url=http://xukuxyqsduih.com/]xukuxyqsduih[/url], [link=http://jxpdqvyyxkfl.com/]jxpdqvyyxkfl[/link], http://ljcvsbdtvkfw.com/

    QHxyJVWCVpxcC
    #10 | 2012. szeptember 16. @ 02:36
  • przeJKxRRSHy

    oTslUx rkkowyuqiwqj

    przeJKxRRSHy
    #11 | 2012. szeptember 17. @ 06:12
  • EuEdwMJEumeyDylXB

    Haq77I , [url=http://qzvjhyohxjyw.com/]qzvjhyohxjyw[/url], [link=http://kqwipihyxadx.com/]kqwipihyxadx[/link], http://jczxjuwcejgi.com/

    EuEdwMJEumeyDylXB
    #12 | 2012. szeptember 19. @ 02:05

Szóljon hozzá Ön is!

Nincs szükség regisztrációra!
Egyszerűen csak írja meg hozzászólását és küldje el. Véleménye vagy hozzászólása azonnal megjelenik az oldalon.


Hírarchívum
Kövesd az Aeco-t a Twitteren!
powered by Saurus FREE CMS